zondag 19 oktober 2008

I love Juno


Ik beken: ik val sinds kort op 16-jarige meisjes.

Voordat ik als oudere man de zedenpolitie op m’n dak krijg, wil ik dit graag even nader nuanceren. Eigenlijk klopt de meervoudsvorm al niet, want ik val maar op één meisje uit die leeftijdscategorie: de Amerikaanse scholiere Juno, in de gelijknamige filmhit trefzeker & naturel neergezet door het -overigens 20-jarige- filmtalent Ellen Page.

Vlekkeloos
‘Juno’ (recensie & trailer hiero) is een even charmante als hilarische highschool comedy over een tienermeisje dat ongepland zwanger wordt, voorzien van een uitstekend script, een vlekkeloze cast en een sympathieke soundtrack.

Ellen Page als Juno is cute rebels, op een onvolwassen manier volwassen, down to earth, eigenzinnig en behept met een aanstekelijk gevoel voor humor.

Tegendraads & levensecht
Wat net zo makkelijk zou kunnen uitdraaien op een belegen tienerkomedie met moralistisch einde wordt onder regie van Jason Reitman (wiens debuut 'Thank You For Smoking' ook al prettig tegendraads was) een warme kijkervaring vol verrassingen en levensechte personages.

Het bekt allemaal even lekker, de one-liners vliegen je rond de oren, de levenslust spat er vanaf en nergens gaat de film over de top.

‘Juno’ is de ultieme good time movie, en als ze zo gemaakt worden is daar niets op tegen.

Geen opmerkingen: