donderdag 5 maart 2009

Bloggen in de marge


“Loopt dat blog van jou nou een beetje?” informeerde onlangs iemand geïnteresseerd. “Nou, het loopt in de zin dat ik er met regelmaat wat op zet, maar ik neem aan dat je het over bezoekers hebt. Nee, in die zin loopt het niet echt storm”, was mijn antwoord.

Dat laatste is trouwens ook niet erg en al zeker niet verwonderlijk. In tegenstelling tot eerdere edities heb ik dit blog nergens aangemeld, ik vermeld ook geen blogvrienden en ik reageer zelden op andermans blogs. Dat zijn nou niet bepaald de randvoorwaarden die hoge kijkcijfers genereren. Ja, ik maak het mezelf graag moeilijk…

Openheid van zaken
Via een stiekem statistiekprogje krijg ik enig inzicht in mijn beperkte blogpubliek. In het kader van de Digitale Transparantie hierbij wat harde cijfertjes.

In totaal is dit blog sinds het oktober vorig jaar online ging een kleine 700 keer bezocht en zijn er zo’n 1400 blogpostjes bekeken. Ik heb zo’n 20 regelmatige lezertjes, waarvan er vijf zelfs tot de erecategorie Trouwe Bezoekers gerekend mogen worden. Als er dagelijks tien echt geïnteresseerde mensen langskomen, gaat hier in Huize Q de feestverlichting aan en trakteer ik op rumbonen.

Wildplassex?
Maar toch, 1400 pageviews, da’s evengoed zo’n 350 per maand, zou je zeggen. Ik ben zelf de eerste om de waarde daarvan weer in twijfel te trekken.
Want wat moet je met bezoekers die op dit blog belanden via zoektermen als ‘wildplassex’, ‘benen waxen vlissingen’ of ‘speelfilm okselhaar’? Dat is nou niet bepaald het lezerspubliek dat ik ambieer.

Nog een ontluisterend voorbeeld. Met enige regelmaat zie ik dat mijn vorige blog merkwaardige heroplevingen ondervindt van zo’n 60 bezoekers per dag, verspreid over deez’ gehelen aardkloot.
Blijken dat stuk voor stuk enkelvoudige & kortstondige bezoekjes te zijn van verveelde wereldburgers die de Blogger bovenbalk aanklikken en hier bij stom toeval terechtkomen. Om vervolgens opnieuw op mijn bovenbalk te klikken en na een seconde of twee weer te verdwijnen. Virtuele belletjestrekkers!

Zo zie je maar weer, alles is relatief, ook kijkcijfers. Dus daar moet ik het vooral niet voor doen. Waarvoor dan wel? In de eerste plaats voor mijn eigen genoegen om later terug te lezen waar ik een tijd geleden zoal mee bezig was.

Moet wel leuk blijven
Bovendien blijf ik het na zoveel jaren nog steeds fascinerend vinden hoe door mij ingetypte woorden materialiseren in een publiek Internet format. Als dan iemand dat ook nog leest is dat leuk meegenomen, maar teveel aanloop hoeft ook weer niet. Voordat je het weet zit je als blogger in de val om geforceerd te voorzien in een dagelijkse publieksbehoefte. Been there, done that.

Dus blijf allemaal gewoon lekker weg. En wie dit blog toch regelmatig bezoekt, realisere zich dat hij/zij tot een klein en wel heel exclusief clubje behoort :)

PS
Tip voor beginnende bloggers: schrijf een postje over ‘boobies’, en je dagbezoek verviervoudigt!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Er zijn vele manieren om bezoek een boost te geven, maar dat zeg je zelf eigenlijk al. Je schrijft in ieder geval leuk en regelmatig genoeg om meer bezoekers te trekken. De rest is inderdaad aan jou.

Ik lees je bijdragen graag in ieder geval. Vergeet echter niet dat ze ook gelezen kunnen worden in Netvibes. Lezers komen lang niet altijd op bezoek. Als je daar meer over wilt weten moet je aan de slag met feedburner.

Mooi weekend!

PeterQ zei

Dank voor de sympathiebetuiging Edwin. Maar dit blogpostje was dus niet zielig bedoeld.

Ik ambieer ook niet echt een bezoekersboost (die had ik de afgelopen dagen wel door het boobies postje); ik vind het wel best zo om te bloggen wanneer het mij uitkomt.
Maar een reactie op z'n tijd blijft onverminderd leuk.