maandag 8 februari 2010

Jamaican Farewell

Dit wordt het laatste blogpostje vanuit Negril, the Capitol of Casual, want overmorgen zit ons Jamaicaanse avontuur erop en vliegen we door naar Cuba.

Bob is everywhere
Afgelopen zaterdag was het de verjaardag van Bob Marley en dwong ik overal respect af door rond te lopen in een van mijn hier aangeschafte Marley-shirts.
Ik ervaar het als diehard Marley-fan als behoorlijk bijzonder om op het eiland te zijn waar Bob opgegroeid en beroemd geworden is. Als er één plek is waar je zijn muziek moet horen, dan is het hier wel.

We hadden gehoord en verwacht dat er hier de nodige concerten zouden zijn ter viering, maar dat viel een beetje tegen door recente, nieuwe politieregels rond geluidsoverlast. Hebben er 's avonds heel gemakzuchtig voor gekozen Bob's birthday bij de naastgelegen bar te vieren, waar ze de hele dag en avond alleen maar Marley draaiden. Was niet druk, slechts een handjevol mensen (waaronder dhr. en mevr. Q) die lekker op het strand loom rond een fantastisch kampvuur stonden te swingen.

Bijscholingscursus rastafarisme
Overdag hebben we eindelijk eens een excursie ondernomen om toch wat meer van het eiland te zien dan alleen maar strand.
Hadden van tevoren al een goeie deal gemaakt met CC, een boom van een rasta-taxichauffeur die ons naar Mayfield Falls zou brengen. Op de anderhalf uur durende rit ernaar toe uitgebreid over reggaemuziek zitten kletsen en een bijscholingscursus in de Rastafari-leer gekregen. Kijk, zo steek je ondertussen ook nog wat op...

Jacuzzi heaven
Mayfield Falls ligt hoog in de jungle en bestaat uit een hele reeks kleine watervalletjes. Met behulp van een gids die je spullen in een waterproof box drooghoudt loop, glibber, klauter en zwem je daar door een forse, verkoelende bergstroom tegen de cascades op. Betekent dat je om de zoveel tijd in en onder een enorm krachtige natuurlijke douche annex jacuzzi zit. Een fantastisch mooie, enerverende en verfrissende tocht!

Optimale taxigenoegens
Op de terugweg met een lekker biertje, een klein ganjaatje, verfrissend windje door de open ramen en reggaemuziek op de radio terug naar Negril waar CC ons eerst nog zijn huisje in aanbouw liet zien en uitgebreid met mij op de foto ging. Leuke plaatjes: zo'n beul van een vent naast een blonde kaaskop uit Holland.

Hallelujah, praise the Lord!
Gisteren was het zowaar fors bewolkt en heeft het voor het eerst een paar keer flink geregend. Van de nood een deugd gemaakt en 's ochtends naar de kerk geweest. Jawel!
Bijzondere ervaring om een volle baptistenkerk mee te maken met een gospelband en allemaal op hun paasbest uitgedoste Jamaicanen. Hebben natuurlijk zelf ook uit volle borst Hallelujah staan roepen.

Vanmiddag en vanavond gaan we weer een keer naar de cliffs op Westend. Ook leuk om te zijn, al is er geen strand, er staat nog aanzienlijk meer wind. Je komt er ook in een iets ander sfeertje terecht met veel boozende en babbelgrage Amerikanen.
Mooiste wapenfeit van deze vakantie: een forse ploeg yankeeboozers op de foto zetten en ze in plaats van 'cheese' allemaal uit volle borst 'ganja!' late roepen :-)

Doe nog maar een cocktail!
Voor de rest kan ik me momenteel niet meer herinneren wat we allemaal gedaan en meegemaakt hebben. We doen hier over het algemeen niet veel meer dan zonnen, zwemmen, drinken en veel kletsen met locals en toeristen. Als we hier nog een week langer zouden blijven, dan zou ik nog wel eens op een andere locatie willen zitten en meer willen zien. Maar zo'n dikke week hier is prima bevallen. Jammer alleen dat geheel tegen de verwachting in hier nauwelijks lekkere, verse tropische sapjes te krijge zijn. Daardoor noodgedwongen regelmatig aan de betaalbare cocktails. We hebben nog nooit zoveel aan de bar gehangen als op deze vakantie!

Morgen nog een snorkeltochtje per boot naar een koraaleiland en dan gaan we beginnen met koffers pakken, want woensdagmorgen vertrekken we per taxi naar Montego Bay Aiport. Als alles goed is, arriveren we zo rond 15.00 uur in Havana. We hebben er zin an!

Voor nu: zonnige groeten en wij hopen ons weer te melden vanaf Cuba.

Anja van Sparrentak zei

hoi, lieve allebei!

Klinkt goed allemaal!! En ... watgaat de tijd vlug ...maar da's iets wat jullie op dit moment niet willen horen! Zaterdagmorgen was ik, met de PZC (iets anders dus dan swingend op 't strand!), bij jullie ... stond 't nodige in over Jamaice/Bob Marley ...

En, voorzover jullie geïnteresseerd zijn,'t is hier al een paar dagen grijs, koud en mistig!!

Geniet ze!!!!!!

liefs,
Anja

Anoniem zei

hoi hoi, beste zonaanbidders!
goed aangekomen in Havana gisteren?
hoe is het daar? zeker ook weer mooi weer he ;). hier lag vanmorgen weer wat sneeuw, waardoor het een beetje glad was op de weg. gelukkig geen ongelukjes gehad of gezien dit keer en mijn rugpijn is ook weer bijna over.
ben wel een beetje jaloers op jullie hoor;) het was vanmorgen 11 graden bij ons in de keuken, het bestek was zowat te koud om aan te raken!niet leuk maar ja,het zij zo he. nou, ik ga mijn hondje zo even uitlaten. gelukkig houdt zij ook niet van de kou en zitten we in een mum van tijd weer lekker binnen. daarna ga ik maar warme chocolademelk klaarmaken en voor vanavond hebben we stevige winterkost!!!

lieve groeten uit dit koude kikkerlandje en nog een fijne zonnige voortzetting van jullie
vakantie toegewenst! tot horens he;)