donderdag 2 september 2010

Verlate ontdekking



Tien jaar geleden ontdekte ik het toen nieuwe fenomeen muzikale mashups, het combineren van twee of meer bestaande popsongs tot één nieuwe track. Ik downloadde gretig vele tientallen mashups die ik nog steeds regelmatig op mijn MP3-speler beluister.

Ik wijdde er een paar jaar geleden zelfs nog een blogpostje aan, maar verder had ik het fenomeen wel een beetje afgegraasd. Totdat ik onlangs via het weblog van NRC Next toch weer een hele geinige tegenkwam: ‘Folsom Prison Blues’ van Johnny Cash, met gangstarapper Eazy-E gemixt tot een hiphopversie.

Het deed mij besluiten weer eens de site te checken van Mark Vidler, de man die ik zelf als de godfather van het mashupgenre beschouw. In diens archieven vond ik toch nog een paar hele leuke tracks die inmiddels ook al weer op mijn IPodje zijn beland. Voorbeeldje? Een mooie mashup van The Police en Dire Straits, onder de titel ‘Can’t stand Sultans of Swing’.

Wat ik tot op heden nog nooit echt had onderzocht waren videomashups. Die blijken de muzikale mixen vaak op minstens zo avontuurlijke wijze te illustreren en te ondersteunen. Voorbeeldje? Zie bovenaan dit postje.

Yep, er blijft nog genoeg leuks te ontdekken op internet. Ook zoveel jaar na dato.

Geen opmerkingen: