maandag 23 mei 2011

De Moderne Mensch



Tot mijn eigen verbazing vind ik Twitter als nieuw communicatiemiddel aanzienlijk leuker dan ik zelf ooit verwacht had.
Amper tweeënhalf jaar geleden plaatste ik nog zuinige kanttekeningen bij het toen prille medium. Maar Twitter is ook in Nederland inmiddels volwassen geworden en ik ben een flexibel mensch dat zijn mening durft te herzien. Misschien denk ik er trouwens over een tijdje wel wéér anders over.

Prikkelende statements?
Waar ik nog steeds zuinig in ben is het volgen van medetwitteraars. Aan de ene kant is dat om het infobombardement binnen de perken te houden, aan de andere kant zijn er ook maar weinigen die ik echt de moeite van het volgen waard vind.
Ik heb er zelf al eens een tweet aan gewijd, maar ik herhaal het hier onverminderd: ook van het merendeel BN-ers hoef je op Twitter geen prikkelende of gevatte statements te verwachten. Zelfs iemand als Youp komt niet veel verder dan het regelmatig aankondigen van zijn nieuwe column.

Maar gelukkig zijn er spaarzame uitzonderingen: Koningin_NL bijvoorbeeld praat Haar onderdanen twittergewijs regelmatig bij en ook Wim de Bie heeft het medium goed in de vingers, zoals je van een mental coach trouwens mag verwachten.

Geen tijd, geen geduld!

De oplettende lezer zal het inmiddels duidelijk zijn: ik heb zelf het meeste met twitteraars die de beperking van 140 tekens als een creatieve uitdaging zien om kernachtig iets actueels neer te zetten of een doorlink intrigerend te verpakken.
Een goed verwoord statement moet eigenlijk al voor zich spreken, want in dit snelle infotijdperk zullen velen niet eens de moeite nemen om een aanbevolen link te checken. Laat staan dat men een gelinkt filmpje de volle zendtijd geduldig gaat uitzitten.

Leest u even mee?
Daarom ben ik blij dat ik toch op een twitterlink van collega Edwin klikte en daardoor bovenstaand filmpje met wijlen George Carlin zag. Had nog nooit gehoord van deze standup comedian, maar zijn ‘Modern Man in Three Minutes’ is een briljante poetry rap die je hier desgewenst op de autocue kunt meelezen. Want Carlin gebruikt wel iets meer dan 140 tekens.

Daarna nog veel moois van die man op YouTube gevonden die ik zonder die tweet nooit had ontdekt.

Verrassende dingen, die je bij toeval krijgt aangereikt. Thanx Edwin.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Mooi Man! Graag gedaan!

De Eeuwige Bron zei

:-)
Zal ik dan toch ...?

PeterQ zei

@Sofie:
Tuurlijk, gewoon beginnen. Jij lijkt me wel een twitteraar.