donderdag 12 april 2012

Klassiek absurdisme

Verandert met het klimmen der jaren je gevoel voor humor, of is humor tijdgebonden? Of allebei?

Ik vraag het me regelmatig af wanneer ik op tv oude sketches terugzie. Cabaretiers om wie ik mij vroeger rollend van het lachen bevuilde, bewerkstelligen nu vaak ten hoogste een glimlach.

Duidelijke uitzondering blijken cabaretiers die destijds absurdisme al hoog in het vaandel hadden staan, zoals bijvoorbeeld het roemruchte duo Waardenberg & De Jong. Hun idiote humor (die toch ook 30-40 jaar terug in de tijd gaat) kan me nog steeds mateloos doen schateren.


Maar de onbetwiste grootmeesters van de absurdistische sketch waren (en zijn voor mij nog steeds) de mannen van Monty Python. Heb vrijwel alles van de heren, maar betrap me erop dat ik wanneer ik weer eens wil lachen achter de computer ik heel vaak even naar YouTube schakel voor een portie therapeutische onzin.

Omdat ik recent het aardige Web 2.0 toolje Embr ontdekte (waarmee je moeiteloos je favoriete YouTube filmpjes in een video-album plakt) hierboven als proef 10 van mijn favoriete, minder bekende MP-sketches verzameld in één handzaam playlistje.

Voor uw en mijn eigen kijkgenoegen: ca. 30 minuten humor zoals die tegenwoordig niet meer gemaakt wordt.

Geen opmerkingen: