dinsdag 20 januari 2009

Allemachtigprachtig!


Het feit dat het Prado in Madrid veertien topstukken inzoombaar online had gezet, was vorige week al uitgebreid in het nieuws. Helaas was de server dagenlang overbelast en lukte het me vandaag pas de museumsite te bekijken.

Eerlijk gezegd viel het resultaat me nogal tegen. Op de meesterwerken van o.a. Velasquez, Rubens en Rembrandt was inderdaad behoorlijk in te zoomen, maar dat allemaal binnen een klein, lullig schermpje. Waarom niet beeldvullend? Gemiste kans mompelde ik al teleurgesteld.

Gelukkig kwam ik er achter dat het ware wonder zich pas openbaart met de nieuwste beta-versie van Google Earth dat de kunstwerken heeft vastgelegd in een resolutie die maar liefst 1400 (!) maal groter is dan die van moderne digitale camera's.

Inzoomen tot craquelé niveau
Na installatie en opstarten van Google Earth vink je linskonder 3D-gebouwen aan en typ je in het zoekveld Prado Madrid om vervolgens virtueel naar het museum te zoeven. Daar aangekomen navigeer je naar de voorkant van het gebouw en dubbelklikt op de hoofdingang. In het popup scherm dat dan verschijnt kun je kiezen uit veertien kunstwerken waarop tot in het kleinste detail bijna oneindig is in te zoomen; scherp én beeldvullend!

Kunstliefhebbers kunnen zo bijzonderheden zien, die ze in het museum zelf amper met het blote oog kunnen waarnemen. Alleen al met de hallucinante, overbevolkte ‘Tuin der Lusten’ van Jeroen Bosch ben je zo een uurtje zoet.

Indrukwekkende feature die wat mij betreft standaard wordt voor alle musea.

Geen opmerkingen: