zaterdag 31 januari 2009

Rooftop revisited


Gisteren was het exact 40 jaar geleden gaven The Beatles hun allerlaatste openbare optreden op het dak van het Apple-gebouw in Londen. De nog geen 20 minuten durende set van vijf songs zou de geschiedenis ingaan als The Rooftop Concert en in 2003 briljant (in Doe Maar style) gepersifleerd werd door de mannen van Jiskefet.

In een vorig leven werkte ik in het theater en wist ik mijn toenmalige baas ervan te overtuigen om The Bootleg Beatles te programmeren in Middelburg. Live popmuziek in het theater, het was toen nog een unicum.

Gouden avond
Zoals de naam al duidelijk maakt ging het hier om een coverband, een van de beste, zo had ik in het circuit horen waaien. Dat bleek geen woord teveel gezegd. Het was een gouden avond met een enthousiast publiek en tegelijk mijn kans om het dichtst bij een live optreden van mijn favoriete band te komen. Of in ieder geval eentje die er verdomd veel op leek.

Dezelfde Bootleg Beatles hadden recentelijk het plan om de geschiedenis te laten herleven op het beroemde dak, maar het memorial concert, dat nationwide live de lucht in zou gaan, werd door de politie afgeblazen uit veiligheidsoverwegingen. Ja, Londen lijkt helemaal klaar voor de Olympics van 2012.

Qua historische synchroniciteit was de beste optie natuurlijk geweest om het optreden gewoon door te laten gaan en er –net als in 1969- na 20 minuten een eind aan te laten maken… door de pliesie.

Geen opmerkingen: