maandag 15 juni 2009

Toerist in eigen stad


Sinds ik de trotse bezitter ben van een spiegelreflexcamera, zijn mijn nieuwe vriendje en ik onafscheidelijk. Ieder vrij moment dat ik doorbreng op boulevard, dijk of strand gaat ie met me mee.

Ik bekijk mijn geboortestad waar ik nu al een halve eeuw woon momenteel door de ogen van de gemiddelde toerist die Vlissingen voor het eerst bezoekt. En spiedend door mijn camerazoeker bekoekeloer ik die toeristen ook weer naar hartelust.

Als het zonnetje schijnt installeer ik mij bijvoorbeeld met de cryptische gebruiksaanwijzing vol miniscule symbooltjes op een bankje bij de Oranjemolen teneinde op mijn gemak alle digitale toeters & bellen nader te onderzoeken. En daar schiet ik dan onder verschillende lichtomstandigheden proefplaatjes van passerende schepen of van meeuwen in volle vlucht.

Ondertussen observeer ik stiekem de toeristen die vanaf het station over de Groene Boulevard langs mijn bankje de stad binnenstromen. Het is een gestage stroom van lillend vlees in diverse staten van zomerse ontkleding, vaak –net als ik- met camera op de buik.

Velen nemen daar bij die molen hun eerste Vlissingse foto’s, overweldigd door het weidse zicht op de Westerschelde. Niet zo verwonderlijk, want je zal maar in Beton City of op een of andere Vinex-locatie wonen en dit zeepanorama voor het eerst zien.

Ik zie het als inwoner bijna dagelijks, vind het nog steeds fascinerend en kijk er nu door die camera nóg bewuster naar.

4 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Stond ik gister voor het eerst op het balkonnetje van het Lampsinshuis, zag wat jij zoal voorbij zag komen, was ik mijn camera vergeten.

PeterQ zei

Das niet slim Sofie. Maar Lampsins had in zijn tijd ook nog geen camera moet je maar denken.
Die zat vanuit zijn torentje met een scheepskijker de Westerschelde af te speuren naar de komst van zijn schepen. Wedden dat ie uit verveling af & toe ook de mensen op de Oranjedijk heeft zitten bekoekeloeren?

De Eeuwige Bron zei

Zeker weten! Maar ook die had ik niet bij me. Toch was het genieten, al dat fraais.

PeterQ zei

Ja, de zee maakt gelukkig heel veel goed in Vlissingen; zelfs die rare skyline en de pupen-en-buzen huisstijl van het winkelgebied.