zaterdag 3 april 2010

Muzikaal Paasalternatief

Met de Paasdagen in het vooruitzicht is Nederland traditiegetrouw weer in de ban van Bach’s ‘Matthäus-Passion’. Het lijkt wel de nieuwe culturele correctheid dat iedereen van hoog tot laag dit koorwerk in alle toonaarden bejubelt.

Houten kont
Laat ik dan de eerste zijn die cultureel incorrect bekent dat dat meesterwerk aan mij niet besteed is. Het duurt te lang, de recicatieven zijn langdradig en ik heb geen zin in bijna drie uur een houten kont te krijgen op een oncomfortabele kerkbank.

Niet verkeerd begrijpen, ik vind koormuziek prachtig, maar de MP vind ik gewoon teveel van het goede.



Dat er ook tegenwoordig nog schitterende koormuziek gecomponeerd wordt bewijst bovenstaand filmpje.

Virtueel koor
De Amerikaanse componist Eric Whitacre liet zijn werk ‘Lux Aurumque' uitvoeren door een virtueel koor bestaande uit 185 stemmen uit 12 landen. Alle koorleden zongen hun partijen solo in voor een webcam, Whitacre mengde de partijen op 243 sporen en het resultaat is verbluffend.
Geen moderne atonaliteit, maar alsof dit etherische koorwerk vijf eeuwen geleden gecomponeerd werd. En dat alles ook nog gepresenteerd in een bijzondere hedendaagse vormgeving.

Zet de speakers open, het filmpje op full screen en neem er eens vijf minuten de tijd voor, terwijl je ondertussen gewoon de paaseitjes kookt.

5 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Dank je wel Peter.Dit vind ik echt bijzonder, en mooi.

PeterQ zei

Asjeblieft Sofie. En alsnog een zaaalig Pasen gewenst.

Anoniem zei

heel mooi

x mo

flink korter dan MP ;)

PeterQ zei

Er bestaat vast wel een Best of MP, maar of die onder de 5 minuten blijft, dat betwijfel ik.

Anoniem zei

maak gewoon zelf een Best of;)