zaterdag 11 juli 2009

Beatles revisited (again)


Waarom zou je een boek lezen als je het verhaal al kent? Zeker wanneer je zoals ik een kast vol hebt staan met boeken die allemaal datzelfde verhaal (of facetten daarvan) behandelen. Retorische vraag, die ik zelf ook gelijk beantwoord: omdat sommige verhalen zo interessant zijn dat ze steeds herverteld kunnen worden, mits dat natuurlijk vanuit een nieuwe invalshoek gebeurt.

Ik heb het over de bekende geschiedenis van de invloedrijkste popgroep aller tijden: The Beatles. In dit geval verteld door Steven Stark in zijn boek ‘A Cultural History of the Band That Shook Youth, Gender, and the World’, in Nederland kortweg vertaald als ‘Hoe The Beatles de wereld veranderden’.

De meeste boeken over The Fab Four -en er zijn vele honderden titels- concentreren zich op het wat en laten het waarom grotendeels achterwege. In Stark’s boek uit 2005 staat juist die laatste vraag centraal.

Meer dan de zoveelste Beatles chronologie is dit vooral een sociaal-historische analyse van het Amerika en Engeland in de jaren ’60 waar vier Liverpoolse schoffies als katalysator fungeerden in een razendsnel veranderend politiek en cultureel landschap.

Ik ga dit boek hier verder niet uitgebreid recenseren. Een prima beschrijving is hier te vinden; alleen in de slotalinea kan ik mij niet vinden.

Laat ik volstaan met te zeggen dat dit boek mij als diehard Beatles fan niet alleen aangenaam heeft bezig gehouden, maar vooral ook meermaals verrast heeft door zijn heldere, intelligente studie van een overbekend fenomeen uit de pophistorie.
Het verdient dan ook beslist een plaats in mijn Beatleskast tussen de standaardwerken ‘Revolution in the head’ (Ian MacDonald), ‘The Complete Beatles Sessions’ (Mark Lewisohn) en de Anthology bijbel.

Geen opmerkingen: