maandag 6 juli 2009

Bezigheden buitenshuis


Het zal gelukkig niet eens veel mensen zijn opgevallen, maar mijn blogfrequentie is behoorlijk verder aan het inzakken. Dat heeft vooral veel te maken met de zomerse waarden van afgelopen week. Geen zinnig mensch gaat tenslotte uit eigen vrije wil bij temperaturen richting de 30 graden onbetaald achter een pc zitten bivakkeren. Want als het in dit kwakkelige kikkerland eindelijk zomer is, dan krijgen in Huize Q de buitenkriebels de overhand.

Dat laatste betekent in de praktijk veel brommertuffen, terrasjes & boulevardjes pakken, eventueel in combinatie met avondlijk strandplezier. En niet te vergeten het Onderstroom festival dat ons vier avonden en twee middagen aangenaam zomers bezighield.

De tweede editie van dit Vlissingse buitengebeuren beviel ons stukken beter dan vorig jaar, al was het maar omdat het nu eindelijk ook echt festivalweer was.

The Highlights
Een kleine greep uit mijn persoonlijke festivalhoogtepunten: The Antwerp Gipsy Ska Orchestra (balkan skank feest, leuker dan het afstandelijke percussie-met-vuurwerk-spektakel op het Scheldekwartier), Wicked Jazz Sounds Band (stomende funk/soul met diverse stijluitstapjes), de onbeschoft leuke goochelaar Nick Nickolas, de lieftallige dames van Rachels Tosti Huis en de inventieve multimedia containervoorstelling ‘Auw!to’. En last but not least: mijn ontmoeting met The Lord Hemzelve; ik voelde me na nog geen minuut compleet herboren. Thanx JC!

Dat kan beter!
Geen kritiekpuntjes dus? Zeker wel.
Ondanks het fantastische weer ontstond er pas na drie dagen iets wat op een festivalsfeer leek en de Straattheaterdag was weer de gebruikelijke logistieke chaos met toeristen die in de stad tevergeefs naar informatie en artiesten zochten.
Maar helemaal onvergeeflijk was de ongetwijfeld door de Pliesie afgedwongen avondklok. Om middernacht stipt werden in het festivalhart op de Oranjedijk de zitzakken en hangmatten opgeruimd, de muziek ging uit en de tapkranen gingen hermetisch dicht. ‘Vlissingen, bruisend als de branding’? Dit deed ronduit provinciaals aan!

Desondanks zullen wij volgend jaar beslist weer van de partij zijn. Dan graag nóg meer festivalambiance op deze prachtlocatie aan zee én een iets soepeler muziek- en tapbeleid.

Update
Inmiddels bezig met het uit een paar 100 foto's destilleren van een korte festivalimpressie. Is hier te vinden. Zal de komende tijd nog verder aangroeien.

6 opmerkingen:

Romas zei

Hoi Peter

Het was een goede Onderstroom dit jaar met mooi warm zwoel weer.

‘Vlissingen, bruisend als de branding’ is niet meer bruisend maar is nu:
"Vlissingen niet te kopiëren"

Vlissingen blijft een zwakke schakel.

Volgend jaar bij de Onderstroom een overlevingspakket meenemen voor na 24:00 uur of naar de cafés gaan waar het nog bruisend is.

PeterQ zei

Hey Roberto

Leuk om ook via dit blog van je te horen.
Helemaal eens met je commentaar.
Momenteel druk bezig een selectie te maken uit de honderden foto's die ik op Onderstroom gemaakt heb.
Binnenkort op mijn Flickr fotosite.

De Eeuwige Bron zei

Ik dacht al, waar blijven die foto's?

PeterQ zei

Geduld is een schone zaak Sofie. En -zoals je ziet- er wordt aan gewerkt. Kun je zien wat je zoal gemist hebt :-)

Was me trouwens er niet van bewust dat er uberhaupt iemand op zat te wachten.

De Eeuwige Bron zei

Een beetje sadistisch, maar soms wil ik weten wat ik gemist heb.
Ik heb veeeel gemist ;-)

PeterQ zei

Yep, je hebt 't nodige leuks gemist. Volgend jaar ook op Onderstroom, met camera?