zondag 6 september 2009

Impuls aankoopje


Komende woensdag (09-09-09, want number 9 was Lennon’s favoriete getal) verschijnt dan eindelijk het complete, geremasterde oeuvre van The Beatles in een fraaie box waar door menigeen al tijden reikhalzend naar werd uitgezien. Ook door schrijver dezes die inmiddels over een kast vol audiovisuele Beatleszaken beschikt.

Digitale restauratie
Natuurlijk staan daar ook de officiële releases uit de 80-er jaren tussen, maar die waren toen nog 1-op-1 zonder remastering analoog op cd gekwakt en klinken nu naar hedendaagse maatstaven wat dunnetjes.
De eerste vier albums verschenen zelfs als mono-cd’s, omdat producer George Martin dat destijds beter vond klinken dan de prille, oorspronkelijke stereo mixes. En de afgelopen jaren is er qua digitale restauratie ook wel heel wat meer mogelijk; dat bleek al bij de release van de waanzinnig mooi doortekende LOVE-cd uit 2006.

De eerste voorbesprekingen van de 16 cd’s (+1 dvd) tellende box zijn lyrisch. Adviesprijs 240 euri (slik!), maar toen bleek dat de Volkskrant Webwinkel dit hebbedingetje bij voorintekening voor € 199 aanbood werd ik supergretig en trok ik mezelf snel over de streep. Dan binnenkort maar wat minder vaak naar Film by the Sea. Kwestie van prioriteitstelling!

Zonnige vooruitzichten
Wat zal ik als eerste aan een luistertest onderwerpen? ‘Revolver’ met ‘Tomorrow never knows’ (een van de meest baanbrekende sonische experimenten aller tijden) of wordt het The White Album, dat mijns inziens het meest zal profiteren van een digitale oppoetsbeurt?
Nee, waarschijnlijk toch maar starten met kant 2 van Abbey Road.
Tenslotte begint die met ‘Here comes the sun’ en dat is wel toepasselijk gezien de nazomerse verwachtingen voor komende week. Hoewel ‘Rain’ eigenlijk mijn favoriete Lennon/Beatles track is…

3 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Gek dat ik meteen aan jou dacht toen ik hier over las :-)
Draai voorlopig toch maar "Here comes the sun"
Wel heel hard meblѐren a.u.b.

PeterQ zei

Ja, ik ben redelijk voorspelbaar hè?

Zal mijn best doen met meeblèren. Maar 'Rain' is daar duidelijk beter voor geschikt.

DVD_Geschiedenis zei

Leuk artikel en een coole box!