maandag 8 maart 2010

Contrast in covers



Eerder deelde ik met u in dit blog mijn grote voorliefde voor De Betere Cover. Aangezien covers voor mij nogal aan scherpe criteria dienen te voldoen, duurt het soms een tijdje voordat zich weer eens nummers aandienen die het waard zijn aan de Q-Collectie toegevoegd te worden.

In één week tijd twee cd’s tjokvol prachtcovers vinden mag dan ook best een onverwacht cadeautje genoemd worden. Om het extra leuk te maken zijn het bovendien albums die qua cover-vertolking elkaars complete tegenpolen zijn.
Ik heb het hier over de nieuwste van Peter Gabriel en die van de Supergrass-afsplitsing The Hot Rats.

Clean en propvol
Hoewel hij verantwoordelijk blijft voor ‘Biko’ en ‘Mercy Street’ (wat mij betreft twee van de aangrijpendste nummers uit de popgeschiedenis), heb ik met Peter Gabriel geen grote binding. Als zanger in de Genesis-periode vond ik hem te drukdoenerig, zijn solowerk was vaak te volgepropt en klonk te clean. Belangrijker achtte ik hem als wereldmuziekpromotor en –initiator met zijn Real World-label. Op een nieuwe solo-cd zat ik niet echt te wachten.

Eendagsvlieg?
Met het trio Supergrass had ik nog minder. Hun aanstekelijke debuut ‘I should coco’ uit 1995 heb ik nog wel in de collectie, maar daarna ging de band te krampachtig lopen bewijzen dat ze niet de zoveelste Britpop eendagsvlieg waren. Hun laatste cd’s zelfs nooit echt beluisterd. Onder de naam The Hot Rats bracht tweederde van de band onlangs out of the blue de cd ‘Turn Ons’ uit, en die is nog vele malen leuker dan hun debuut-cd.

Winterplaat
Gabriel kiest op ‘Scratch my back’ een zwik persoonlijke favorieten (waaronder ‘Heroes’ van Bowie, ‘The Boy in the Bubble van Paul Simon, Neil Young’s ‘Philadelphia) en stript ze tot op het bot in nauwelijks herkenbare bewerkingen voor stem, piano en minimalistische strijkers. Het resultaat is een uiterst stemmige plaat voor de avondlijke winteruren.

Zomerplaatje
Het absolute omgekeerde geldt voor The Hot Rats. Ook zij kennen hun klassiekers: ‘Love Is The Drug’ van Roxy Music, ‘Queen Bitch’ van David Bowie, maar ook Kinks, Costello, Sex Pistols, Pink Floyd, The Cure en The Doors passeren de revue op ‘Turn Ons’.
Een aanstekelijk zomerplaatje waar het spelplezier vanaf spat, met dank aan Radiohead-producer Nigel Godrich. Zo hoort lekkere herrie te klinken.

Laat dat voorjaar nu maar komen!

Geen opmerkingen: