zondag 23 november 2008

Harige foto’s


Gisteren togen wij –wind & winterse buien trotserend- in pre birthday modus naar Rotterdam, op zoek naar cultuur en een nieuwe MP3-speler. Beide gevonden, respectievelijk in de Kunsthal en bij de MediaMarkt.

In de Kunsthal pikten we de expositie ‘Glorie van Rome’ mee en een overzichtstentoonstelling van Alberto Giacometti, maar we kwamen eigenlijk voor ‘Hair’.

Zes jaar lang fotografeerde de Duitse kunstenares Herlinde Koebl overal ter wereld mensen met bijzonder haar. Het leverde een mooi coffee table boek op en een reizende tentoonstelling die de menselijke begroeiing in al zijn (of is het haar?) variëteiten toont.

Okselhaar, neushaar, schaamhaar, lang, kort, sluik, krullend haar op hoofden, ruggen, armen en benen, you name it. Koebl toont het allemaal op schitterende foto’s, die soms humoristisch, soms licht-provocerend, maar altijd stijlvol en vaak bijzonder gekaderd zijn.

In mijn hoofd hoorde ik af & toe flarden van een liedje uit mijn jeugd: de titelsong van de hippiemusical ‘Hair’. Eigenlijk had het zo als achtergrondsoundtrack bij de expositie gedraaid kunnen worden:
Gimme head with hair
Long beautiful hair
Shining, gleaming,
Streaming, flaxen, waxen.

Give me down to there hair
Shoulder length or longer
Here baby, there mama
Everywhere daddy daddy

Hair, hair, hair, hair, hair, hair, hair
Flow it, show it
Long as God can grow it
My hair.

I want it long, straight, curly, fuzzy
Snaggy, shaggy, ratty, matty
Oily, greasy, fleecy
Shining, gleaming, streaming
Flaxen, waxen
Knotted, polka-dotted
Twisted, beaded, braided
Powdered, flowered, and confettied
Bangled, tangled, spangled, and spaghettied!
Ga ik binnenkort maar weer eens op mijn nieuwe ZEN MP3-speler zetten.

2 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Zag er een stukje van op de tv. Bijzonder.
De musical gezien in het Olympisch stadion, mijn eerste bezoek aan Amsterdam mijn eerste kennismaking met een stripboek (Asterix en Obelix), voor het eerst in een hotel geslapen.

PeterQ zei

Goh, dus jij hebt de Nederlandse oerversie in 1968 gezien?! Daar zat toch driekwart van het latere Focus in de begeleidingsband als ik het goed heb.

Zelf heb ik in de 80-er jaren de 'original Broadcast version' (gelukkig met een verjongde cast) twee keer gezien in de Middelburgse schouwburg. Vonnik toen ook nog erg leuk.

De oorspronkelijke soundtrack uit '68 heb ik op cd en draai ik soms nog wel eens. Momenteel zelfs weer in de cd-la naar aanleiding van die expositie :-)