woensdag 10 december 2008

Smirten & swaffelen

Het is weer december, dus lijstjestijd. De beste cd, het Tv-moment van het jaar, de Persoon van het Jaar (Elvis Presley op 1?), de Gouden Loeki, de Politicus van het Jaar, er kan weer op van alles en nog wat gestemd worden.

Tot 15 december heb je nog de tijd om je stem uit te brengen op het Woord van het Jaar. Op de nominatie staan: ‘bankendomino’, ‘duyvendakken’, ‘gastroseksueel’, ‘horroropa’, ‘hufterindex’, ‘slaaprijden’, ‘smirten’, ‘swaffelen’, ‘wiiën’ en ‘zweef-tv’.

Los van het feit dat ik sommige woorden niet eens kende (nog nooit in mijn leven geswaffeld bijvoorbeeld), voorspel ik dat het merendeel in 2009 weer al vergeten zal zijn. Hoe vaak bezigt de gemiddelde Nederlander tenslotte nog het Woord van 2007, 'bokitoproof'?
Het in 2002 in Blog Land genomineerde woord 'beurtbalkje' gebruik ik voor de grap nog wel eens bij de AH-kassa. Blijkt trouwens sinds 2005 officieel in de Dikke Van Dale te staan. Maar dit terzijde.

Leuker dan die tijdelijke oudejaarsfolklore is de vasthoudendheid waarmee ene meneer (of mevrouw) Hoeksema al sinds 2001 een Woord van de Week online zet, grotendeels geput uit de vaderlandse kranten. Dat levert taalpareltjes op als ‘wokhond’, ‘Mozzarellafluisteraar’, ‘boevrouw’, ‘roeptoeter’ en ‘doorbijtmuziek’.

Meneer/mevrouw Hoeksema mag wat mij betreft worden uitgeroepen tot Persoon van het Jaar. Na Obama natuurlijk.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beurtbalkje; grappig, weer wat geleerd vandaag, noemde het altijd: ding. Geniet (weer) van je blog!

PeterQ zei

Goeie promo voor trouwe lezertjes: wie regelmatig dit blog leest, verruimt zijn of haar geest :)