maandag 16 februari 2009

Vergeten ouwetjes


Kreeg van een collega onlangs zeven DVD’s stampensvol MP3tjes met de Veronica Top 1000 en het complete overzicht van negen jaar Top 2000.

Veel daarvan had ik al in mijn collectie, veel meer hoefde ik niet alsnog, maar toch zaten er nog tientallen vergeten juweeltjes tussen die ik wel in mijn digitale jukebox wilde hebben. ‘Oh Lori’ van The Alessi Brothers en ‘Fooled around and fell in love’ van Elvin Bishop bijvoorbeeld. Of ‘The Magic Forest’ van Fat Matress, om maar een paar leuke one hit wonders te noemen.

Maar de mooiste vergeten vondst was ‘Als de rook om je hoofd is verdwenen’ van Boudewijn de Groot. Vaag, leuk nummer uit 1968, toen Bo en zijn vaste tekstschrijver Lennaert Nijgh zwaar tussen de hasjwolken vertoefden.

Bijna niemand kent het meer; ook ik was het een beetje vergeten. Extra bijzonder om uitgerekend dit redelijk obscure nummer in een aanstekelijk-campy kroegversie te zien opduiken bij de tv-serie ‘Het Vrije Schaep’. Daar steekt men overigens nog heel wat meer bijna vergeten Nederklassiekers in een nieuw jasje. Ook de aanstekelijke uitvoering van Dimitri van Toren’s ‘Hé kom aan!’ mag er zijn.

Kijk, hier kan ik nou heel vrolijk van worden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je bent toch niet kinds aan het worden?

Ome Kees

PeterQ zei

Als dat inhoudt dat ik later een vrolijke bejaarde word, dan teken ik ervoor.