maandag 26 oktober 2009

Hoe ik mijn verjaardag vierde


Als voortijdig verjaardagscadeau tracteerde Mevrouw Q mij op een culinair-cultureel weekendje Amsterdam.

Het onbetwiste hoogtepunt (naast het fantastische diner in De Kersentuin en de ontdekking van de beste Mojito ter wereld) was het concert van Shantel en zijn Bucovina Club Orkestar in Paradiso.

Balkan beats
De Duitse producer Stefan Hantel begon zijn muzikale carrière als dance DJ, maar herontdekte begin 2000 de muzikale roots van zijn Roemeense voorouders. Sindsdien populariseerde hij die volksmuziek door de aanstekelijke ‘Bucovina Club’ remix-compilaties vol hedendaagse Balkan beats maar ook middels eigen cd’s als ‘Disko Partizani’ (2007) en ‘Planet Paprika’ (2009).

Door zijn pionierswerk volgde al snel een stortvloed aan nieuwe acts zoals Dunkelbunt en Balkan Beat Box, die samples uit pure volksmuziek koppelden aan hedendaagse ritmes waarbij het onmogelijk stil zitten is.

Feedbackende viool
Dat gold ook voor Paradiso waar Shantel aantrad met een superenthousiaste band waaraan twee nieuwe zangeressen waren toegevoegd. Vanaf het allereerste nummer vlamde het zevenkoppige orkest en stond de zaal compleet op z’n kop.
Een van de climaxen was de solo van een van de violisten die zijn snaren compleet aan flarden speelde en à la Hendrix zijn instrument gierend liet feedbacken door ‘m bij een van de speakers te houden.

Wat een band! Wat een publiek! Wat een feest! Mijn verjaardag, die pas over vier weken is, kan nu al niet meer stuk. Hier kan ik nog wel een maand (of langer) op teren.

Geen opmerkingen: