woensdag 3 maart 2010

Heldenbeelden


Wat erg opviel in Havana was de in het oog springende afwezigheid van Castro-standbeelden. Jezelf goed (liefst larger than life) bij het volk in the picture zetten is normaal gesproken toch een eerste prioriteit van megalomane dictators. Als beeld in de publieke ruimte kwam je vooral zijn oud-collega Che overal tegen, in galeries, op muren en op t-shirts.

Gek genoeg telt Havana ook maar twee standbeelden van Lenin. Ėn –zo las ik bij toeval in de Lonely Planet- één van Lennon, in 2000 onthuld door Fidel hemzelve. Daar moest ik natuurlijk even naar toe, al was het maar voor mijn kleine blogserie ‘The Beatles Are Everywhere’.

Held op een bankje
Na eerst op de Necropolis, de immense begraafplaats van Havana, al een fikse hoeveelheid standbeelden bekeken te hebben, togen wij naar Parque Lennon dat daar op loopafstand in de buurt moest liggen.
De naam ‘park’ suggereert overigens iets meer dan de werkelijkheid. Maar goed, op een beetje haveloos plein met dorre graspollen zat toch maar mooi een van mijn grote helden voor zich uit te staren op een bankje. Zonder bril, dat wel.

De Brillenman van Havana
Uit het niets dook echter een Carmiggeltachtig mannetje in een officieel uitziend tenue op. Omdat Lennon’s ziekenfondsbrilletje om de haverklap gejat werd, was hij in het kader van de Cubaanse werkvoorziening aangesteld als Brillenbeheerder.
Zodra iemand het standbeeld bezichtigt, tovert hij de Lennonbril tevoorschijn en schuift ‘m in de speciale voorgeperforeerde gaatjes. John zou er zeker de humor van in hebben gezien…

Een week ervoor stond ik op een ander eiland tegenover het beeld van een andere persoonlijke held: Bob Marley, wiens muzikale erfenis op Jamaica nog steeds nadrukkelijk doorklinkt.
Gisteren maar weer eens de fraaie documentaire ‘Rebel Music’ bekeken en ondertussen bijna 4 Gig aan Marleymuziek gedownload. Er ging weer een onverwachte muzikale schatkamer open...

Kijk, dat is het mooie van echte iconen: ze blijven ook na hun dood nog interessant & springlevend. Ik vraag me af hoe het Castro zal vergaan.

2 opmerkingen:

Romas zei

We zijn weer helemaal bij met het Ver Haal en de foto's. Jammer dat het eindigt met Ver Koud Heid thuis na zo'n warme vakantie.

Ik word NU 2.5 week na onze warme vakantie van 2.5 week Thailand ook Ver Warmt door e.o.a. griep.

Het is duidelijk dat vakantie beter en leuker is dan werken en of Ver Blijf in een vorstelijk NL tijdens de winter.

We kijken weer uit naar een volgende vakantie en warmte in NL.

Tot binnen kort en buiten lang, RoMaS

Anoniem zei

leuk verhaal van die brillenman!
van Hans Anders???