dinsdag 19 oktober 2010

De Dante van de architectuur


Eindelijk klaar met Barcelona. Nou ja, wat mijn fotoverslag betreft dan, want we zijn nu al aan het bedenken hoe we volgend jaar een terugkeer naar die stad kunnen combineren met een weekje Ibiza.

Gaudí-fotomap

Waar ik nog niet klaar mee ben is de architectuur van Antoni Gaudí die met zijn hallucinante, geniale bouwkunst een groot stempel op zijn stad drukte. Ik heb nog zoveel (detail)foto’s van zijn kleurrijke bouwsels dat ik inmiddels begonnen ben aan een afzonderlijke Gaudí-map op mijn Flickr site.
Want Gaudí ìs Barcelona, maar Barcelona is natuurlijk meer dan alleen Gaudí. En om nou het grootste deel van mijn fotoverslag te vullen met zijn architectonische bedenksels, dat gaat ook weer wat ver.

Kan haast geen toeval zijn dat ik afgelopen weekend bij De Volkskrant zomaar gratis een fraai Gaudí-boek kreeg waarin ’s mans gehele oeuvre wordt belicht. Dat boek maakte alleen maar duidelijk dat ik nog lang niet alles gezien heb van deze briljante bouwkunstenaar die als geen ander fantasie met esthetica wist te combineren.

Een reden te meer om me nu al te verheugen op een volgend bezoek aan bruisend Barcelona.

2 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Mooi hoor, maar dat ben ik ondertussen van je gewend. Heel leuk om Barcelona weer voorbij te zien komen. Ik heb dit jaar voor Dali gekozen (Figueres en Pubol) omdat bij mijn laatste bezoek aan Barcelona het er zo verschrikkelijk warm was en stonk. Dali is ook behoorlijk maf.

Ibiza? Dat is toch allang geen hippie reservaat meer? Volgens mij komen er nu alleen nog de zeer rijken en zeer verwenden ;-)
Maakt ook niet uit, het is er vast heel mooi.

PeterQ zei

Dank voor de complimenten Sofie.

Wij vonden Barcelona niet stinken of te warm en gaan daarom ook graag weer een keer terug.
Figueres en Girona zullen waarschijnlijk ook in ons reisschema worden opgenomen.

Je doet voorkomen alsof ik altijd hippiereservaten bezoek. Is natuurlijk niet zo (Cuba? Bali?), maar ik geef toe dat ik een voorkeur heb voor plekken waar nog een restantje van de oude hippiegeest waait. Wel zo gezellig :-)