vrijdag 31 oktober 2008

Gemak dient den Mensch


Sinds kort browsergewijs definitief aan het overstappen van Internet Explorer naar Mozilla Firefox. En dat is een aanrader die ik iedereen van harte kan aanbevelen.

Explorer is qua internet safety zo lek als een mandje en met het stukken veiliger Firefox kun je bovendien veel meer dingen die je digitale leven nóg aangenamer maken. Kleine browseruitbreidingen, zogeheten addons, kunnen het surfgenoegen zeer versimpelen. Ter illustratie twee inmiddels onmisbare addons: Foxmarks en Lastpass.

Terug naar één wachtwoord
Na installatie van Foxmarks is het mogelijk je Favorieten tussen meerdere pc’s te synchroniseren en automatisch synchroon te houden. Lastpass is zo mogelijk nog handiger: het versleutelt de op je computer ingevoerde wachtwoorden, versleutelt ze en zet ze op een beveiligde server die je met 1 master password kunt benaderen.

Door de combinatie van Foxmarks en Lastpass lopen nu mijn Favorieten en ingevoerde wachtwoorden op mijn werkcomputer en mijn thuispc’s volledig synchroon. Al mijn verschillende accounts openen nu overal automatisch zonder dat ik een lijstje moet raadplegen of -bij gebrek daaraan- steeds mijn hoofd moet breken over welke login naam/wachtwoordcombinatie ik ooit heb ingevoerd.

Het is even een klein beetje voorbereidend werk, maar die diepte-investering verdient zich qua tijd snel terug!

(Met dank aan blogcollega en Firefox onderzoekster Bea)

6 opmerkingen:

Bea Babijn zei

Hee Peet, gaf jij laatst niet de tip om een stukje te schrijven over mijn ervaringen met FF?
Je bent me voor en ik ben het eerlijk gezegd helemaal vergeten. En jij kunt dit ook veel beter vertalen dan ik. Dus bedankt bij deze! Had wel op zijn minst een hyperlink bij mijn naam verwacht naar m'n blog. We moeten het toch een beetje promoten he!:D

PeterQ zei

Nou, ik denk dat jij als FF-kenner nog wel heel wat meer tips uit eigen ervaring kunt geven Bea.

Een link naar je nieuwe blog? Tuurlijk. Was het plan, maar d'r kwam weer iets tussen en toen vergeten. Bij deze dus hersteld.

Trouwens, heb ik op jouw blog een linkje naar het mijne over het hoofd gezien :-) ?

Wat maakt het allemaal uit. Wij zijn elkaars enige trouwe lezers geloof ik.

Bea Babijn zei

Gelukkig, hebben we elkaar dan nog als trouwe lezers. Maar heb ik het al over jou gehad dan in mijn blog, of mis ik iets? Ja, ik heb als het goed is naar jou gelinkt in een reactie. Zal er nog eens naar kijken. Is het iets anders wat je bedoelt dan zeg je het me he?

PeterQ zei

Of jij het al in je blog over mij gehad hebt? (Tja, dat weet ik niet; heb natuurlijk niet al jouw blogpostjes gelezen) If not, wordt het niet eens tijd dan :-) ?

Just kiddin' hoor Bea. Is in het licht van de eeuwigheid allemaal volstrekt onbelangrijk dat heen & weer linken.

Deed het in mijn vorige blogleven veelvuldig, maar als ik mijn oude weblogs nu terugzie, stikt het van de dooie links. Allemaal ooit enthousiaste bloggers die vroeger of later de pijp aan Maarten hebben gegeven.

Zo zal dat ooit met ons ook gaan. Benieuwd wie het eerst stopt...

Bea Babijn zei

Kom op zeg, positief blijven. Ik ga ervan uit dat we gewoon doorgaan. Zal wel even mijn tijden aan moeten passen want manlief begint te klagen over mijn nieuwe verslaving. Klopt ook helemaal want voor je het weet is het alweer nachtwerk en kom je slaap tekort. Ik heb me voorgenomen om dit in ieder geval op tijd te stoppen. Ben wel benieuwd of dit gaat lukken.....

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.