donderdag 25 december 2008

Muziekklassiekers in de blender


Ik ben gek op lijstjes, vooral als ze over muziek gaan, dus ook het jaarlijkse Top 2000 gebeuren mag zich in mijn belangstelling verheugen. Hoewel ik ook de eerste ben om dergelijke publieksranglijstjes weer snel te relativeren.

Zelf kan ik nog wel een zwik klassieke popsongs aller tijden ophoesten, maar ik zou de grootste moeite hebben om die dan vervolgens in een rangvolgorde te zetten.

OK, op nr. 1 staat voor mij onbetwist ‘God only knows’ van The Beach Boys, op de voet gevolgd door ‘Penny Lane / Strawberry Fields’ van The Beatles. Destijds uitgebracht als double A-sided single, dus ja dat telt.

Maar daarna wordt het moeilijk. ‘Unchained Melody’ van The Righteous Brothers moet er zeker bij, net als ‘Waterloo Sunset’ van The Kinks en ook ‘Fight for your right to party’ van The Beastie Boys. Ik doe verder geen moeite meer; er zijn inmiddels ontelbare klassiekers in al net zo ontelbare submuziekgenres.

Appels & peren
En dat is ook precies het probleem met de Top 2000 Allertijden: een criterium wordt niet gedefinieerd en er worden appels en peren in de blender gegooid. Want let’s face it: Boudewijn de Groot met ‘Avond’ op 3 en de Amazing Stroopwafels op 29, ver verheven boven ‘God only knows’ (nr. 59) en ‘Penny Lane’ (nr. 424) - zo’n lijst neemt toch geen enkele echte muziekliefhebber serieus?
Zeker als er bovendien geen spoor te bekennen is van Sandy Denny, die met ‘Who knows where the time goes’ een van de mooiste nummers allertijden schreef.

Toekomstschrikbeeld
Een Frans Bauer staat weliswaar nu nog maar op 710, maar dat is toch nog altijd 33 punten hoger dan het schandalig laag geklasseerde ‘I heard it through the grapevine’ van Marvin Gaye, om maar eens een echte klassieker te noemen.
Je houd je hart vast voor de komende jaren. Als op termijn de K3-generatie ook mee gaat stemmen, staat dan 'Blub, ik ben een vis!' ruim boven ‘One’ van U2, om maar eens een ridicuul schrikbeeld te noemen?

Het zal overigens de komende dagen mijn kijkgenoegen bij het programma van Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis beslist niet in de weg staan. Dat behoort inmiddels tot de ingewortelde eindejaarsfolklore, ook in Huize Q.

Dat duo zou ik het samenstellen van een Alternatieve Top 100 met echte classics wel toevertrouwen. Tv-idee voor 2009?

Geen opmerkingen: