woensdag 8 april 2009

Een groet uit Ubud

Hier weer een levensteken van de heer en mevrouw Plongelong.

Gisteren zijn wij gearriveerd in Ubud. Het valt me inmiddels al moeilijk om onze belevenissen van de voorgaande dagen op een rijtje te krijgen, maar toch een poging.

Vuurdoop op de A58
Volgens plan hebben we maandag voor de eerste keer een brommertje gehuurd. De bedoeling was dat we het zuidelijke schiereiland van Bali zouden rondtuffen, maar dat is er niet helemaal van gekomen.
Ten eerste kwamen we onvermoed vast te zitten op de snelweg naar Denpasar waar we een paar keer verkeerde afslagen namen, om vervolgens weer tussen de drukte van die plaatselijke A58 terecht te komen. Alles wordt hier namelijk belabberd of uiterst minimaal aangegeven.

Toen we dus eindelijk dat schiereiland bereikten, zijn we blijven steken op het idyllisch rustige strand van Jimbaran waar we heerlijk vis gegeten hebben en zo tot rust kwamen dat we de rest van het schiereiland wel voor gezien hielden. Eigenlijk hadden we naar de tempel van Uluwatu op de uiterste zuidpunt gewild, maar we besloten over te gaan tot Noodplan B.

Brutale apen
Terug via een aanzienlijk rustiger route konden we aanvankelijk ons hotelletje niet meer terugvinden (verdwalen doe je hier regelmatig), maar eenmaal gearriveerd hebben we ons snel even opgefrist en toen een taxi besteld om alsnog naar de tempel van Ulluwatu te gaan. Daar bij zonsondergang een indrukwekkende Kecak ceremonie meegemaakt (geinteresseerden Googelen dit even voor meer info) en onze dag kon, mede door een eerste kennismaking met een kolonie brutale tempel-apen, niet meer stuk.

De volgende dag dus 's morgens door naar Ubud, opnieuw per taxi, want die zijn -zoals eigenlijk alles hier op Bali- uiterst prettig betaalbaar. De chauffeur iets meer betaald om via een omweg ook nog onze eerste prachtige tempelcomplex aan te doen. Rond het middaguur arriveerden we in Ubud waar we voor vier dagen een fantastisch ingerichte bungalow hadden geboekt. Prachtige locatie in een tropische tuin, met aardige eigenaars en een heerlijk fruitontbijt.

's Avonds lopend Ubud verkend. Was tot de jaren 80 een soort kunstenaarskolonie en is sindsdien in alle richtingen aan het uitdijen tot een behoorlijk stadje, maar gelukkig met wel nog steeds een heel eigen karakter. Veel galerietjes, leuke cafeetjes en prima eettentjes. Ja, hier komen wij heus wel aan ons trekken!

Plakken en dampen
Vannacht allebei nogal matig geslapen. Onze bungalow beschikt namelijk alleen over een plafondventilator en dat is eigenlijk net te weinig, zeker als je drie nachten ervoor airco op de kamer hebt gehad. Want die tropische hitte is wel een totaal nieuwe ervaring hoor. Bij iedere beweging loop je hier al snel te plakken en te dampen. Wist niet dat ik zoveel porieën had!

Weer op de brommert
Vandaag gelijk weer een prima scooter gehuurd voor de komende drie dagen en gelijk ons eerste 'proefrondje' van een kilometertje of 90 gemaakt. Leuke route langs de knettergroene rijstvelden. Is voor mij een waar genoegen om weer eens op een echte brommert te rijden in plaats van mijn ouwelullen tufploffertje thuis.

Onderweg nog een kleine tempel bezocht en zelfs een hanengevecht meegemaakt. Uiteindelijk een flink stuk hoger in het noorden beland met prachtige panorama views op de vulkanen. Daar bleek in een belangrijk tempelcomplex net een enorme ceremonie begonnen, dus dat hebben we ook nog even meegepikt voordat we langs een andere route weer terug naar Ubud afzakten.

Kortom, wij amuseren ons wel en alles verloopt hier naar wens. Alleen die luchtvochtigheid mag wel wat minder :-)

Ik ga er weer mee kappen, want ik zit hier in een internetcafé weer al te glibberen in mijn eigen lichaamssappen. Groeten ook van mevrouw Plongelong die ondertussen op shopping tour is gegaan.

Jullie horen later vast weer meer van ons.

Anoniem zei

Leuke ervaringen. Ik zie dat het overdag 32 en 'snachts 28 graden is in Bali.
Hier doen we het nog met iets minder.

Alvast een hele goede vrijdag en vrolijke paasdagen met telor telor.
Tot later of eerder, Maria en Robert

PeterQ zei

Dankjewel voor de Paaswensen Rob en Maria. Is het dan morgen al Goede Vrijdag? Nou jou, in Ubud is iedere dag een goeie dag :-)

Jij trouwens van harte gefeliciteerd Rob, want als ik het goed heb onthouden, is het vandaag toch jouw birthday?

We zullen een borrel (extra) op jouw gezondheid drinken.

Ubudse groeten
Peter

Anoniem zei

hoi hoi Bali-tuffertjes :-)
zo te horen hebben jullie al veel
(leuks)meegemaakt! fijn dat(bijna) alles naar wens is.
hier alles ok. ,straks naar de tandarts, das minder leuk. het is nu 13.13 uur en voor het eerst vandaag verschijnt er een zonnestraaltje in de woonkamer.Oh jee, hij is al weer weg, wat een pech. t blijft maar somber hier.
nou luitjes, veel plezier verder weer en niet te hard rijden op die brommert he Peet!