donderdag 4 juni 2009

It was 20 years ago today


Vandaag op de kop af 20 jaar geleden verbleef ik op vakantie in Turkije en zag tot mijn verwondering en verbijstering op de tv een man pontificaal voor een rij oprukkende tanks staan. Plaats van handeling: het Plein van de Hemelse Vrede, in wat toen nog Peking heette. Het indrukwekkende beeld van de man met zijn boodschappentasjes zou zich op het netvlies van de wereld branden en als een iconische foto de geschiedenis ingaan.

Sinds begin deze week heeft het Chinese regime weer eens de nodige websites geblokkeerd, ditmaal omdat men een herdenking vreest van de studentenopstand in 1989. Uit voorzorg zijn daarom Twitter, Hotmail, Flickr en Youtube niet meer te raadplegen of te gebruiken in China.

Ter nagedachtenis aan die anonieme (en inmiddels ongetwijfeld weggezuiverde) ‘tank man van Tiananmen’ daarom nog een keer die beelden hier op dit blog.

Je weet maar nooit, misschien komt hier t.z.t. nog wel eens een onwetende Chinees langs…

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier krijgen we toch als Nederland geen gedonder mee? Ligt nogal gevoelig bij die Chinezen en voordat je het weet kondigen ze sancties af

Ome Kees

PeterQ zei

Dat lijkt me iets teveel eer Ome Kees :-)

Kreeg ook al een mailtje van JP dat dit onze economische belangen zou schaden. Ja, ja de bekende Nederlandse VOC-mentaliteit.

Wil hierbij trouwens nog wel even opgemerkt hebben dat ik het een schande vind dat ie de Dalai Lama niet wenst te ontmoeten. De bek vol over mensenrechten, maar als er economische of politieke maatregelen dreigen, dan toch maar eieren voor z'n geld kiezen. Bah!

webmaster Jeroen zei

Woei! Wat las ik nu op de biebblog.... qblog is terug! hoera....

PeterQ zei

Ha die Jeroen. Leuk om weer eens van je te horen en blij dat ik jou in feeststemming kan brengen.

Ik ben sinds vorig jaar april weer al in de lucht hoor, aanvankelijk met een werkgerelateerd blog (zie rechterkolom onderaan). Daardoor weer de smaak te pakken gekregen en nu met onregelmatige regelmaat weer actief op dit prachtblog :-)

Benieuwd hoe je me eigenlijk gevonden hebt, want in tegenstelling tot vroeger geef ik nauwelijks enige ruchtbaarheid aan mijn huidige activiteiten.

Jij ook nog steeds leuk digitaal in de weer trouwens?

webmaster Jeroen zei

Hoi Peter,

Ik kwam op dit blog via de bieb blog. En daar kwam ik via het persbericht wat ik kreeg ;)

Ik kan me de hele oude qblog herinneren op de oude Zeelandnet people sites.

Wij doen ook aan werkgerelateerd bloggen ;) Zie http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/webmaster/

Zelf heb ik nog steeds www.zebo-redondo.nl. Onlangs 'site van de dag' bij de Libelle / Viva ;)

tot blogs
J