zondag 21 december 2008

Waar doen we het voor?


Afgelopen jaar volgde ik samen met mijn bibliotheekcollega’s de training 23 Dingen. Doel was vertrouwd te raken met de belangrijkste Web 2.0 ontwikkelingen (RSS, Netvibes, Flickr e.d.) en ons publiek te laten delen in onze nieuw verworven kennis.

Inmiddels wordt er zelfs al druk gebabbeld over Web 3.0, maar blijkt uit recent Nederlands onderzoek dat het grote publiek nog vooral bezig is met de traditionele toepassingen van Web 1.0.

Vraagtekens
Behoorlijk ontmoedigend nieuws, maar ik sta er niet echt van te kijken sinds ik in de eigen vrienden- en kennissenkring voorzichtig probeerde duidelijk te maken waar ik op mijn werk mee bezig was en ben. Mijn ongewenste en onterechte status als computer nerd groeide zienderogen, maar tegelijk zag ik enorme vraagtekens in de ogen van mijn welwillende toehoorders.

Natuurlijk moeten we de bibliotheek verder ontwikkelen als digitaal kenniscentrum, maar hoe overtuigen we onze clientèle van het nut & het gemak van nieuwe internettoepassingen? Kortom, kun je mensen tegen hun zin in gelukkig maken?

Ik ben er nog niet uit. Maar er komt weer een heel nieuw jaar aan waarin we daarover kunnen brainstormen, vergaderen en filosoferen.

Geen opmerkingen: