vrijdag 6 maart 2009

My party crash moment


Vandaag is het op de dag af nog vier weken voordat wij afreizen naar zonnig Bali, maar gek genoeg zat ik de laatste tijd regelmatig terug te verlangen naar een andere vakantiebestemming: Goa.

Nu heb ik die weemoed de afgelopen wintermaanden wel meer ervaren, maar er is momenteel een meer directe aanleiding, namelijk een nummer dat ik bij toeval downloadde en dat hier in Huize Q de laatste tijd veelvuldig op repeat draait:

Hangmatsfeertje
De track is gemaakt door de Londense producer Gaudi van wie ik wel meer leuke nummers in de jukebox heb. Maar vooral ‘Sufani’ riep bij mij een zeer herkenbaar Goa hangmatsfeertje op en heeft heel in de verte wel iets weg van een favoriete song uit de soundtrack van ‘Monsoon Wedding’:

Scroll alert
Bovenstaand nummer draaiden we destijds in India trouwens veelvuldig op de walkman en heeft ook nog een anekdotische waarde die ik graag met u allen wil delen. Tis voor dit blog een behoorlijk lang verhaal, dus bij deze scroll alert!

Picture this. Op het strand waar wij de eerste dagen herstelden van onze jetlag bevond zich achter onze favoriete beach shack een luxueus hotelcomplex, uiteraard voorzien van een behoorlijke omheining.
Op een middag was men daar druk bezig met het uittesten van een niet onaanzienlijke geluidsinstallatie en het klaarzetten van partytenten. We hadden er al eerder dure feestelijkheden zien plaatsvinden, dus besteedden er niet veel aandacht aan.

Muziek in de verte
’s Avonds voelde mevrouw Q zich niet helemaal 100%, dus besloten we de avond onder de sterrenhemel op het dakterras van ons hotelletje door te brengen. Toen weerklonk plotseling in de verte overduidelijk onze Monsoon Wedding favoriet. Waar men zulke muziek draait, daar willen wij zijn, kwakkelig, moe of niet.

In het stikkedonker reden wij snel op de brommert richting party sound – af & toe stoppend om ons te oriënteren op de geluidsbron. U voelt ‘m al, het feest in kwestie bleek plaats te vinden in de hoteltuin achter ons strandje. Licht nerveus, maar tegelijkertijd zelfverzekerd liepen we doodleuk in toch behoorlijk opvallende Goa kledij langs de bewaking het terrein op.

Bierfeest
We betraden een goedgevuld feestveld waar een Indiase biermerkfabrikant zijn jaarlijkse personeeluitje georganiseerd had. Er was een klein muziekpodium met videoschermen, er was een planken dansvloer, er waren eetkraampjes en er was volop bier. De sfeer zat er door de gratis alcoholica al goed in bij de uitbundig dansende, voornamelijk uit mannen bestaande party crowd.

Aanvankelijk hielden we ons nadrukkelijk op de achtergrond om zo min mogelijk op te vallen, totdat we onszelf plotseling meer dan levensgroot op de videoschermen zagen. Dit dankzij een cameraman die de opdracht had sfeerbeelden tussen het publiek vast te leggen.

Dancing Queen
Onze ‘ontmaskering’ leverde verrassend hartelijke reacties op van de aanwezige feestgangers. We kregen flessen bier in de handen gedrukt en vele mannen verdrongen zich om met Mevrouw Q de dansvloer te betreden.
Voldaan en vol bier verlieten wij na middernacht dit onverwachte feestgelag en zwaaiden natuurlijk nog even vriendelijk naar de security bij de poort.

Dat soundtracknummer kan ik nu nog steeds niet horen zonder dat ik in gedachten terugflits naar mijn eerste en enige party crash ervaring in Goa. That’s the power of music for ya.

Ik neem een goedgevulde Ipod mee naar Bali en daar zullen ook de nodige ‘Goa-nummers’ tussen zitten, want ik zie me nog niet zo gauw swingen op een gamelan plongelong party. Ze hebben daar toch wel hangmatten hoop ik?

Geen opmerkingen: